مخالفت مجلس با افزایش چند برابری عوارض سیگار در سال آینده

لایحه بودجه سال 1401
فوریه 27, 2022
اطلاعیه در خصوص عدم برگزاری مجمع
مارس 14, 2022

مخالفت مجلس با افزایش چند برابری عوارض سیگار در سال آینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش چندین برابری عوارض سیگار در سال ۱۴۰۱ مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز شنبه مجلس و در جریان بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ، پیشنهاد احمد امیرآبادی فراهانی در خصوص حذف بند الحاقی ۷، تبصره ۶ لایحه بودجه را که به تعیین عوارض خرده فروشی هر نخ سیگار در سال آینده بازمی گشت بررسی کرده و در نهایت با حذف این بند موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی۷ تبصره ۶ که حذف شد، از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دوهزار و سیصد(۲.۳۰۰)ریال، تولید داخل با نشان بین المللی(برند) مبلغ هشت هزار(۸.۰۰۰)ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ پانزده هزار(۱۵.۰۰۰)ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰)ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰)ریال به عنوان عوارض اضافه می گردد.

وزارت امور اقتصاد و دارائی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره(۵) این قانون واریز نماید.

احمد امیرآبادی فراهانی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: اکنون دو نامه از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت در خصوص افزایش عوارض سیگار به مجلس ارسال شده است. در نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است که با افزایش این چنینی عوارض سیگار مخالف هستند. اگر ما افزایش عوارض سیگار را نسبت به سال ۱۴۰۰ مقایسه کنیم آنچه که در مصوبه کمیسیون تلفیق رقم خورده است افزایش بسیار بالایی است. عوارض سیگار با نشان داخلی از ۲۵ تومان به ۲۳۰ تومان در سال آتی افزایش یافته است که حدود ۸۰۰ درصد است و با نشان بین المللی از ۵۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده است. نباید کاری کنیم که سیگار در کشور از شیشه، تریاک و هروئین گرانتر شود. با این عوارض دسترسی مردم به سیگار بسیار سخت خواهد شد.

امیرآبادی گفت: نماینده دولت در کمیسیون تلفیق نیز تأکید کردند ممکن است یک کارگر ساختمانی به یک نخ سیگار نیاز داشته باشد و ما نباید دسترسی مردم را این گونه قطع کنیم. ما هر سال افزایش منطقی عوارض سیگار را داشته ایم اما آنچه که امروز رقم خورده است غیرمنطقی است. وزیر صمت نیز در نامه ای به رئیس مجلس تأکید کرده است که این گونه افزایش تولید داخل را با مشکل مواجه می کند.

علیرضا سلیمی در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: مصرف دخانیات در کشور بسیار بالا رفته است. ما سالیانه ۶۰ هزار فوتی به دنبال مصرف دخانیات داریم در حالی که میزان فوتی ها در تصادفات جاده ای بین ۱۶ تا ۱۸ هزار نفر است. آیا ما نباید فکری در این حوزه کنیم. مردم مانند برگ خزان جان خود را از دست می دهند. مصرف سیگار به بیش از ۶۵ میلیارد نخ در کشور رسیده است. مصرف سیگار بین جوانان و نوجوانان رواج پیدا کرده است. حتی حدود ۸۰ درصد سود ناشی از گردش مالی آن به جیب برخی از شرکت های خارجی می رود. در کشور ترکیه مالیاتی معادل ۱۳ میلیارد دلار به سیگار بسته اند. این موضوع رابطه ای با قاچاق سیگار ندارد.

محسن پیرهادی در موافقت با پیشنهاد حذف این بند بیان کرد: مجلس در دی ماه قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب و ابلاغ کرد و دولت باید مالیات بر ارزش افزوده معادل ۲۵ درصد از کالاهای دخانیاتی دریافت کند. خود این امر باعث افزایش ۳۰ درصدی سیگار خواهد شد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه ای به مجلس تأکید داشته است که این گونه تصمیمات در تعارض با سیاست گذاری های بلندمدت است و به تولید داخلی دخانیات آسیب وارد می کند. با این عوارض شاهد افزایش ۸۲۰ درصدی قیمت سیگار تولید داخل و ۱۰۶۰ درصدی قیمت سیگار تولیدی با برند خارجی می باشد. سیگار در سبد خانواده یک کالای قابل توجه است و حدود ۷۰ میلیارد نخ در کشور مصرف می شود. رقم قابل توجهی از آن نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود. نباید با اتخاذ چنین تصمیماتی شوک به جامعه وارد کنیم.

نماینده دولت در موافقت با پیشنهاد حذف این بند بیان کرد: بحث مبارزه با قاچاق از دغدغه های اصلی نظام و به ویژه رهبر انقلاب بوده است. در صدر لیست کالاهایی که با قاچاق آن باید مقابله شود دخانیات قرار دارد. با توجه به اهمیت و حساسیتی که این موضوع دارد نباید چنین تصمیماتی در خصوص آن اتخاذ شود. تا ۱۰ سال پیش ۹۰ درصد دخانیات از خارج کشور وارد می شد اما با تولید داخل امروز بیش از ۸۰ درصد سیگار مصرفی در خود کشور تولید می شود. سیگار امروز یک کالای مورد نیاز برای کشور است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *