اعضای محترم انجمن صنفی کارفرمائی توزیع کنندگان سراسری محصولات دخانی
فوریه 21, 2022
مخالفت مجلس با افزایش چند برابری عوارض سیگار در سال آینده
فوریه 27, 2022

لایحه بودجه سال 1401

دهمین جلسه بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) هفتم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد و ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. در ابتدای این جلسه نیکزاد تاکید کرد: از امروز جلسات علنی مجلس در سه شیفت از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ برگزار خواهد شد و از نمایندگان تقاضا داریم از طرح برخی از پیشنهادات خود در لایحه بودجه صرف نظر کنند.

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس پروژه های زودبازده و عام المنفعه که توسط گروه های جهادی و نیروهای داوطلب بسیجی اجرا شود را از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض در سال ۱۴۰۱ معاف کردند. مجلس بند مربوط به مالیات مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را نیز جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داد. این موضوع پیش از این به تصویب مجلس رسیده بود، منتها امروز عبدالرضا مصری رییس جلسه اعلام کرد که این بند با برنامه ششم توسعه مغایرت داشته و باید دو سوم رای مجلس را کسب کند. بنابراین این بند به رای نمایندگان گذاشته شد و به دلیل اینکه نتوانست دو سوم رای را بدست آورد، به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در ادامه جلسه امروز، مالک شریعتی نیاسر با طرح پیشنهادی برای اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بیان کرد: پیشنهاد بنده در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز موجود است. در پیشنهاد بنده اینفلوئنسرهایی که بالای ۲۰۰ هزار فالوور دارند باید مالیات پرداخت کنند ما از معافیت های فرهنگی حمایت می کنیم اما درآمد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بسیار بالا است. در چند روز اخیر خبری منتشر شد که یکی از آنها که مستر تیستر نام دارد آنقدر درآمد بالایی دارد که رفته و معده خود را بیمه کرده است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

محمدبیگی: امروز بچه ۸ ساله با پول توجیبی خود سیگار می‌خرد

انتقاد دلخوش از مصوبه شورای هماهنگی سران قوا درباره معافیت مالیاتی اقلام خوراکی

نبویان: شاید در روزهای آینده شاهد توافق هسته‌ای باشیم

مصری در پاسخ به محمودوند: کمیسیون امنیت ملی فردا برای بررسی روند مذاکرات جلسه تشکیل می دهد

نقدعلی: طرح شفافیت قبل از پایان سال در دستور مجلس قرار گیرد

مصری در پاسخ به باقرزاده: کمیسیون آموزش و تحقیقات مطالبه معلمان حق التدریسی را پیگیری کند

فلاحی: مجلس هر روز به بهانه‌های مختلف آماج حملات قرار می‌گیرد

نمایندگان در یک مصوبه بودجه ای دیگر، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی برای یکبار معاف کردند.

در ادامه جلسه علنی، پیشنهاد احمد امیرآبادی فراهانی در خصوص حذف بندی از لایحه بودجه که به تعیین عوارض خرده فروشی هر نخ سیگار در سال آینده بازمی گشت مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و در نهایت با حذف این بند موافقت کردند.

بر این اساس نمایندگان با افزایش چندین برابری عوارض سیگار در سال ۱۴۰۱ مخالفت کردند. مخالفت مجلس با افزایش قیمت سیگار در سال آینده باعث اعتراض عده ای از نمایندگان شد تا جایی که برخی اطلاعات بیان شده از سوی نماینده دولت را عامل این تصمیم مجلس دانستند. تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در جایگاه هیات رییسه تجمع کرده و اعتراض خود را بیان کردند. عده ای هم فریاد می زدند که «اطلاعات دروغ به نمایندگان داده اند» و «بحث تعارض منافع وجود دارد».

در ادامه بررسی های بودجه ای نمایندگان در مصوبه ای مقرر شد که روزنامه ها و نشریات برای چاپ و انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در سال آینده از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند. بعد از اتمام بررسی بندهای تبصره ۶، بندهایی که مغایر با قوانین کشور بود برای کسب دو سوم رای نمایندگان به رای مجلس گذاشته شد و بند مربوط به افزایش عوارض ساختمانی نتوانست رای دو سوم نمایندگان را کسب کند و برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد؛ در این بند آمده است: «۱- معافیت مالیاتی فعالیت های مربوط به انتشارات کمک درسی، حذف می شود. امروز همچنین سیدنظام‌الدین موسوی طی حکمی کیوان امجدیان را با هدف آن‌چه "تسهیل ارتباط اهالی فرهنگ و هنر با مجلس شورای اسلامی" عنوان شده به عنوان مشاور فرهنگی و هنری سخنگوی هیات رییسه مجلس منصوب کرد. گزارش‌های مربوط به جلسات قبلی را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید. گزارش کامل ایسنا از نهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ گزارش کامل ایسنا از هشتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ گزارش کامل ایسنا از هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ گزارش کامل ایسنا از ششمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ گزارش کامل ایسنا از پنجمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ گزارش کامل ایسنا از چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ گزارش کامل ایسنا از سومین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ گزارش کامل ایسنا از دومین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *