رونمایی از طرح کد رهگیری سیگارت برای مبارزه با قاچاق

فهرست مجوزهای عاملیت صادره
مارس 9, 2020
راهنمای استعلام شناسه رهگیری سیگار
مارس 13, 2020

رونمایی از طرح کد رهگیری سیگارت برای مبارزه با قاچاق

به گزارش پورتال خبری مرکز برنامه‌ریزی دخانیات کشور در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگارت که با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن تجارت ، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جمعی ازدیگر مسئولان برگزار شد با بیان اینکه ایران، اولین کشوری در جهان است که طرح رهگیری را با این کیفیت پیاده‌سازی نموده است؛ اظهارامیدواری کرد با رونمایی از این طرح شاهد کاهش و در ادامه ریشه کنی قاچاق سیگار باشیم .عطاالله معروف خانی در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگار که با هدف حذف قاچاق از این بازار، رونمایی شد، گفت: مطابق با مفاد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (علی‌الخصوص ماده ۱۳ و تبصره ۴ ماده ۱۸) وظایفی بر عهده دستگاه‌ها در راستای مبارزه با قاچاق کالا نهاده شده است و از آنجایی که کالای سیگار از سال‌های دور هدف قاچاق بوده است، به همین دلیل این کالا در آیین‌نامه اجرایی شناسه کالا و رهگیری موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به تصویب هیئت محترم وزیران رسید، جزو اولویت‌های اجرایی این آیین‌نامه اجرایی قرار گرفت.وی در ادامه: با اشاره به گردش مالی بیش از یک میلیارد دلاری سیگار قاچاق در کشور تصریح کرد: این در حالی است که سیگار قاچاق از هیچ گونه استانداردی برای مصرف کننده برخوردار نیست.معروفخانی افزود: علاوه بر قانون مبارزه با قاچاق، مبانی قانونی دیگری نیز به عنوان زیرساخت‌های قانونی این طرح در حوزه سیگار بوده‌اند. به عنوان مثال ماده ۸ «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات (پروتکل) ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی» که از لحاظ بین‌المللی ما را متعهد به ایجاد زیرساخت ردیابی و رهگیری در حوزه سیگار می‌نماید و جمهوری اسلامی ایران، اولین کشوری در جهان است که طرح رهگیری را با این کیفیت پیاده‌سازی نموده است و این موضوع در جلسه‌ای که سالهای گذشته با حضور مدعوین سازمان بهداشت جهانی برگزار شد به تایید این افراد نیز رسید.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی دخانیات کشور گفت : در راستای تاکیدات مقام عالی وزارت، این موضوع از ابتدا در دستور کار این مرکز قرار گرفت. با تلاش‌های همکاران بنده در وزارت صمت و با تعامل سازنده‌ای که با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برقرار نمودند این موضوع پیگیری و به این نتیجه‌ای که امروز مشاهده می‌نمایید رسیده است.
به گفته وی ، طرح رهگیری سیگار، به ثبت کلیه فرآیندهای تجارت (خارجی و داخلی)، از ثبت سفارش یا تولید تا فروش به خرده فروش، به طور سیستمی در سامانه‌های الکترونیکی می‏پردازد، تا از این طریق قانونی بودن کالا در تمامی طول زنجیره تامین، قابل شناسایی باشد. قبل از شروع فرآیندهای تجاری نظیر ثبت سفارش یا اظهار تولید، اطلاعات پایه‌ای محصول (شناسه کالا) ثبت می‌شود. با توجه به شناسه کالای محصول، در فرآیند تولید به تمامی سطوح بسته‌بندی با رعایت رابطه والد و فرزندی، شناسه‌ رهگیری یکتا الصاق و در سامانه جامع تجارت اظهار می‌گردد.
معروفخانی افزود: اگر بخواهیم به طور خلاصه به ارائه دستاوردهای این طرح بپردازیم، می‌توان اشاره نمود که با اجرای گام به گام طرح رهگیری، در مرحله اول حاکمیت قادر خواهد بود میزان توزیع و مصرف سیگار را به صورت به لحظه و دقیق ارائه نماید. یعنی شفافیتی که همواره از سوی مقام عالی وزارت مورد تاکید بوده است و تا آینده نزدیک در حوزه دخانیات نمودی بسیار متعالی خواهد داشت. در مرحله دوم حاکمیت قادر خواهد بود تمامی سیاست‌های ابلاغی خود را به صورت دقیق مورد سنجش قرار داده و اثرات آن را رصد نماید. در مرحله سوم با توجه به افزایش ریسک تجارت غیرقانونی، قطعا قاچاق محصولات دخانی کاهش خواهد یافت. در مرحله چهارم نهادهای متولی بازرسی با سه شاخصه دقت، سرعت و غیرقابل انکار بودن می‌توانند نسبت به کشف کالای قاچاق اقدام و نهادی متولی صدور حکم نیز می‌توانند با قطعیت نسبت به صدور احکام مقتضی اقدام نمایند.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی دخانیات کشور در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا گفت : از ابتدای سال ۱۳۹۴ پیگیری این موضوع در مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور آغاز شد و طبق زمان‌بندی که مطابق با آن اقدامات انجام می‌شد، آغاز استقرار طرح در فاز شناسه کالا از دی ماه سال ۱۳۹۶ بوده است. در این فرآیند، تمامی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان سراسری و استانی در سامانه جامع تجارت ثبت نام و احراز صلاحیت کاربری شدند. از ابتدای زنجیره، تولیدکنندگان نسبت به ثبت روزانه تولید و فروش خود به لایه بعدی اقدام می‌نمایند. این ثبت اطلاعات نقل و انتقالات مالکیتی و مکانی تا سطح آخر توزیع ادامه می‌یابد. در نتیجه اقدامات این مرکز، ۳۸۰۰ نفر در سطوح تولیدکننده، توزیع‌کننده سراسری و استانی در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و فعالیت می‌نمایند. همچنین ۷۳۸ شناسه کالای تولیدی و ۲۷۱ شناسه کالای وارداتی برای سیگار ثبت شده است (البته از ابتدای سال ۹۷ ثبت سفارش محصول نهایی سیگار نداشته‌ایم). همچنین ۲۵۳۸ واحد انبارش سیگار در سامانه جامع انبارها ثبت شده است.وی با اشاره به نیازمندی اصلی که مبانی قانون مبارزه با قاچاق نیز می‌باشد، افزود: با اجرایی‌سازی طرح رهگیری از سوی شرکت‌های تولیدکننده می‌توان در مراحل مختلف نسبت به شناسایی سیگارهای جعلی و قاچاق اقدام نمود.
وی گفت: شناسه رهگیری به صورت یکتا و تصادفی به تمامی سطوح بسته‌بندی سیگار تخصیص می‌یابد. تمامی شناسه‌های رهگیری تنها با اظهار در سامانه جامع تجارت و گذراندن پردازش‌های تعیین شده در این سامانه، مورد تایید قرار می‌گیرند. لذا اینکه یک فرد متخلف شناسه رهگیری را تولید و روی سیگارهای جعلی خود الصاق نماید، به هیچ وجه معتبر نبوده و ملاک تشخیص آن نیز تنها پاسخ استعلام مثبت از سامانه جامع تجارت می‌باشد.
معروفخانی یاد آور شد: با توجه به مشخص بودن مکان و مالک هر بسته سیگار، امکان جعل این شناسه‌ها و تکرار یک شناسه معتبر نیز از بین خواهد رفت. با این کار، هدف نهایی مورد نظر در قانون مبارزه با قاچاق که همانا شفافیت فعالیت اقتصادی و از بین رفتن صرفه جعل یا قاچاق سیگار می‌باشد، محقق خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *